»HISTORIA
»PATRIOTYZM, POEZJA

PATRIOTYZM

Jaki patriotyzm? Jakie wychowanie?

Nie tylko...
Nawet najbardziej nowocześnie pojmowanego patriotyzmu nie sposób sobie wyobrazić bez poznawania i kultywowania dziedzictwa narodowego. Jest ono jednym z najważniejszych składników naszej zbiorowej tożsamości, a przy tym nieocenionym źródłem inspiracji oraz duchowej siły.Pracując w tym obszarze, nie powinniśmy się zamykać w martyrologiczno-pomnikowych schematach. Polska historia to nie tylko niepowetowane straty, chwalebne klęski i „moralne zwycięstwa”. Pielęgnując pamięć o Katyniu, generale Chruścielu i „Hubalu”, nie powinniśmy zapominać o odsieczy wiedeńskiej, o wojnie 1920 r., o generale Maczku. O tym, że Monte Cassino to nie tylko sentymentalna pieśń o czerwonych makach, ale i wielki sukces polskiej armii.Historia to także nie tylko wojny i powstania. Nie tylko książę Pepi ginący w wodach Elstery, ale również takie postacie, jak Andrzej Frycz Modrzewski, Hugo Kołłątaj, Stanisław Staszic, Ignacy Jan Paderewski, Eugeniusz Kwiatkowski – ludzie, którzy ofiarowali Polsce nie swoją krew, ale wybitny talent, umiejętności, wiedzę, międzynarodową sławę i wytężoną pracę. To wzorce znakomicie odpowiadające potrzebom naszego czasu.A samo dziedzictwo narodowe to nie tylko historia, nie tylko tradycja i obyczajowość, ale także polska literatura, sztuka, nauka, myśl techniczna, wynalazczość.Dziedzictwo narodowe to wreszcie nie tylko kultura. To również dziedzictwo przyrodnicze z całym bogactwem rodzimej fauny i flory, pięknych krajobrazów, bogactw naturalnych.Wszystko to mamy poznawać, uczyć się to cenić, chronić, pokazywać innym i przekazywać kolejnym pokoleniom.Nie powinniśmy wpadać w pułapkę „szkolnego” postrzegania dziedzictwa narodowego. To nie jest „materiał do przerobienia”, a harcerski wychowawca nie musi być „nauczycielem od polskości”. Naszym zadaniem jest zainteresować harcerzy tą sferą, sprawić, że stanie się ona dla nich ważna i fascynująca, że sami będą chcieli ją dalej poznawać i „zarażać” tym innych. To prawdziwe wyzwanie, bo wymaga od nas zaangażowania całej pomysłowości i wszystkich dostępnych środków w uczynienie tych zagadnień atrakcyjnymi – jeśli chcemy sięgać po gawędy, muszą być naprawdę świetne i zapierać dech słuchaczom; mamy przygotowywać już nie senne pogadanki, ale filmy, prezentacje, gry komputerowe, serwisy internetowe, od których nie można się oderwać; już nie „wycieczki do...”, ale wyprawy, których się nie zapomina; już nie spotkania z (przepraszam) panią z biblioteki, ale z prawdziwymi idolami, którzy imponują, a przy tym chcą i umieją mówić o sprawach ważnych.Patriotyzm to miłość do Ojczyzny. Skoro miłość, to emocje. Rezultatem naszych działań ma być wzbudzanie u harcerzy pozytywnych emocji. To, że pójdą na Mszę za Ojczyznę czy staną na warcie pod pomnikiem, ma być efektem naszej pracy wychowawczej, a nie jedyną jej treścią. Pójdą nie dla plusików na hufcowej tablicy, ale dlatego, że chcą. Dlatego, że rozumieją i myślą o tym. Dlatego, że odkryli w sobie taką potrzebę.

Myśląc o sobie, dbasz o Polskę
Pod tym nieco przewrotnym hasłem kryje się oczywista, banalna wręcz prawda, że najlepszą inwestycją jest inwestycja w człowieka. Sukcesy gospodarcze takich krajów, jak Chile czy Izrael, wzięły się stąd, że państwa te, niegdyś słabe i niezbyt bogate, zdecydowały się na duży wysiłek związany z odpowiednim przygotowaniem kadr w kluczowych sektorach. Wykształcenie za granicą grup ekspertów w kluczowych sektorach było traktowane przez rządy tych krajów właśnie w kategoriach inwestycji. I słusznie, bo nakład ten zwrócił się po wielekroć.Właśnie w taki sposób każdy z nas powinien myśleć o sobie. Inwestując w siebie, inwestuję w Polskę. Zdobywając wiedzę i profesjonalne umiejętności, stając się specjalistą w wybranej dziedzinie, nie tylko zapewniam sobie lepszą i ciekawszą przyszłość, ale także staję się bardziej przydatny mojemu krajowi i innym ludziom.Ucząc współdziałania w grupie czy pracując z harcerskimi specjalnościami, wyposażamy naszych harcerzy w wiele cennych umiejętności i doświadczeń. Ale nie jesteśmy wszechstronną firmą szkoleniową i nie wszystkiego możemy ich nauczyć. Dużo ważniejsza od edukacji jest w harcerstwie formacja – czyli kształtowanie postaw. Z chilijskich ekonomistów czy izraelskich naukowców ich kraje nie miały tyle pożytku, gdyby skonsumowali oni rządowe stypendia i pozostali w USA. Ktoś ich jednak tak ukształtował, by wiedzieli, że ich rolą jest powrócić do ojczyzny i służyć jej tym, co zdobyli. Tego właśnie mamy uczyć przede wszystkim: postawy służby, dążenia do bycia użytecznym, umiejętności stawiania sobie celów i konsekwentnego ich realizowania, pracy nad sobą. Również pracy nad własnym charakterem. I świadomości, że jeśli ja i moi przyjaciele będziemy ludźmi uczciwymi, przyzwoitymi, rzetelnymi, jeśli ktoś jeszcze zechce wziąć z nas przykład – to mamy szansę podnieść trochę „średnią krajową”... i o tyle lepiej będzie się żyło w Polsce.

Inkubator obywatelskości
Trzecim – obok kultywowania dziedzictwa narodowego i stymulowania samorozwoju – filarem wychowania patriotycznego powinna być edukacja i formacja obywatelska. Mamy wychowywać dobrych obywateli – ludzi, którzy są świadomi swoich praw i obowiązków, interesują się sprawami kraju oraz swoich małych ojczyzn, troszczą się o ich przyszłość, biorą za nie odpowiedzialność, uczestniczą w życiu społecznym, aktywnie współtworzą wspólnoty. Wiedzą, że pewne ważne sprawy „same się nie załatwią”, nie boją się przejmować inicjatywy, brać spraw w swoje ręce. Są świadomi, że polityka (ta wielka i ta bliska, lokalna) nie musi być „bagnem”, jeśli włączy się w nią więcej ludzi porządnych i kompetentnych. Dbają o wybieranie takich właśnie ludzi i traktują politykę nie jako miejsce rozgrywania nieczystych interesów, ale jako pole społecznej służby. Bez względu na to, kim chcą być przyszłości – w swoich planach nie zapominają o byciu użytecznymi dla Polski i dla innych ludzi. Pamiętają, że ich pokoleniową misją jest aktywne wpływanie na kształt życia społecznego w Polsce, przede wszystkim budowanie społeczeństwa obywatelskiego. 
(tekst ukazał się na łamach "Czuwaj" nr 5/2010)


29 Świdnicka Gromada Zuchowa "Leśni Tropiciele"

29 Świdnicka Drużyna Harcerska "Dęby" 
im. Andrzeja Małkowskiego

29 Świdnicka Drużyna Starszoharcerska "Dęby"
im. Andrzeja Małkowskiego

29 Świdnicka Drużyna Wędrownicza "Dęby"
im. Andrzeja Małkowskiego

Krąg Instruktorski "Dęby"

Związek Harcerstwa Polskiego
Chorągiew Dolnośląska
Hufiec im. Szarych Szeregów w Świdnicy
ul. Lelewela 18, 58-100 Świdnica 
tel./fax: +48 748520179
e-mail: swidnica@zhp.pl
www.swidnica.zhp.pl


Informacja: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w polityce prywatności.